Program august 2021
Dag 1: Vi mødes i Kastrup og tjekker ind for afrejse
Afrejse København og ankomst Mineral Vody. Kørsel til Terskol for overnatning Vi ankommer til Mineralnye Vody, der er porten til Kaukasusbjergene. Her mødes vi med vore folk og kører ca. 3-4 timer ned til Baksan-dalen, Kaukasus’ svar på Chamonix. Der er indkvartering på vores faste hotel mellem Cheget og Terskol. Vi mødes i Kastrup lufthavn for check-in og afrejse.
Dag 2: Cheget akklimatiserings hike, 3.100 meter. Terskol
Vi opholder os den smukke dal ved Terskol og Baksan og tager på en vandretur gennem den skovklædte dal, indtil den åbner sig, bliver goldere i et mere alpint landskab. Dalen er vidunderlig smuk og det er første smag på alt det, som Kaukasus kommer til at byde os de næste mange dage. Vi regner med at gå over 3.000 meters højde for at få så gode udsigter, som overhovedet muligt – og opnå en flig af akklimatisering. Turen er fantastisk og giver lidt luft i benene, men er selvfølgelig slet ikke er nok til at gå direkte på Elbrus – og vi kan roligt glæde os til de næste dage i bjergene, med nogle af Kaukasus’ største oplevelser, nogle af hele Kaukasus fineste landskaber. VI beregner 3-4 timer op og 2 timer ned. Eftermiddagen i Terskol området hvor der er masser af muligheder for at købe lidt ind og få Kaukasus under huden, ikke mindst at se op mod Cheget og de nærliggende bjerge. Dagen bruges også til forberedelse af turen Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet
Dag 3: Forberedelse til Elbrus – til Mir 3.500 meter, 2-3 timer til Diesel Hut 4.100 meter Terskol
Fra Azau tager vi stoleliften til første stop til Mir Station 3.500 meter, hvorefter vi går 1-2 timer til Diesel hut i hele 4.100 meter for at akklimatisere og for at nyde de ekstremt flotte bjergudsigter. Samtidig forsøger vi at træne lidt gletcher-vandring, ”Selfarrest” og andre bjergteknikker, inden det går løs på selve topdagen. Om eftermiddagen returnerer vi til Terskol og hotellet.
Dag 4: Igen over til liften og op til Garabasi 3.800 meter, Diesel Hut 4.100 meter
Nu gælder det højbjergene, vi går til liften og tager til Garabashi med alt vores bjergudstyr på ryggen og skal sove i 4.100 meters højde i en russisk højde-bjerghytte. En forrygende flot dag igen i dag Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.
Dag 5: Akklimatiseringstrek til Pastukhova klipperne 4.700 meter, Diesel Hut
Vi går så højt vi orker i dag, gerne til 4.800 meter eller højere. Undervejs kommer vi til Pastuchova klipperne i 4.800 meters højde. Det er en flot dag, hvor vi smager på Elbrus storhed og får samtidig en gor fornemmelse af fysiognomien på bjerget. Udsigten er heller ikke at foragte slet ikke Mount Ushba – Kaukasus’ svar på Matterhorn. Der er overnatning i Diesel Hut i 4.150 meters højde. Er vejrliget til det, er vores akklimatisering så god, at vi kan gå mod toppen allerede her. Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet
Dag 6: Hvile og akklimatiseringsdag i Diesel Hus 4.130 meter, højdetur
Elbrus er et ”No Joke” bjerg og både vejrlig, dvs. vind og vejr kan spille ind i planerne – men i allerhøjeste grad er akklimatiseringen, den livsvigtige højdetilvænning afgørende for topsuccesraten og for sikkerheden på bjerget – og derfor har vi en hel akklimatiseringsdag, hvor de stærke kan nå op omkring de 5.000 meter og være ude med crampons og isøkse i bestræbelserne på at være så godt forberedt til morgendagens topdag, som overhovedet muligt. Dagen kan virke overflødig på papiret hjemmefra – men tro os, akklimatiseringsmæssigt løfter den sikkerheden i meget væsentlig grad. Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.
Dag 7: Topforsøg på Elbrus 5.642 meter
Topforsøg – den store topdag på Elbrus, Europas top 5.641 meter Vi skal bestige Elbrus og dagen starter ca. kl. 02 for at gøre klar til bestigningen af Europas højeste bjerg. Det kan være blæsende og koldt, så den første del af trekket kræver alt det varme tøj samt isøkse, crampon og pandelampe. I løbet af et par timer – et pænt stykke over Pastuchova-klipperne, vil vi i godt vejr blive mødt af solens første stråler. Vi kører selvfølgelig ikke op i de lettere irriterende bæltekøretøjer, men bestiger Elbrus selvhjulpent “By fair Means”. Og det kan vi fordi vi har været på Irik trekket inden vi befinder os på selve Elbrus. Det går langsomt op, op til traversen og langsomt ind mod sadlen mellem øst- og vest-toppen på Elbrus. Efter en kort men hård opstigning, når vi toppen af Elbrus kort før middag. Fra den veldefinerede top er der udsigt i særklasse og hele Kaukasus ligger for ens fødder… mod syd Georgien og den fantastiske Ushba top, men hele den gigantiske bjergkæde lyser op under toppen af Elbrus. Langsomt går det ned igen, og vi ankommer til Diesel Hut sidst på eftermiddagen. Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.
Dag 8: Ekstra topdag – eller Terskol
Sen aften er der afgang mod Mineral Vody Godt trætte efter gårsdagens alpine eskapader tager vi liften ned og kommer til hotellet i Terskol, hvor vi forhåbentlig – som vi plejer – skal fejre en bestigning af Europas højeste bjerg.Der er en ekstra dag i tilfælde af forsinkelser eller dårligt vejr. Formodentlig står den på afslapning, men der er mulighed for at opleve endnu en af Kaukasus’ utallige herligheder – Mount Cheget beliggende nær grænsen til Georgien. Vi tager liften fra Kafe Ai mod Cheget og størstedelen op ad bjerget. Herfra vandring og let bestigning. Fra toppen er der den måske flotteste udsigt til Elbrus. Formodentlig vandrer vi ned og tilbage til vores gode gamle hotel i Terskol. Sen aften er der afgang mod lufthavnen i Mineral Vody for afrejse Morgenmad, frokost og aftensmad er inkluderet.
Dag 9: Hjemrejse den 15. august
Afrejse fra Kaukasus og via Moskva mod København. Velkommen hjem – Børneulykkesfonden og Climb for Charity håber at se dig igen